31/5/19

Bagan: última parada després de Hsipaw

12-16 maig

Després del trekking ens quedem un parell de dies més explorant Hsipaw, un dia lloguem unes bicis i anem a visitar el "Little Bagan". És una zona on hi ha un parell de monasteris i dins d'ells algunes pagodes abandonades, on han crescut arbres a sobre. Recorda una mica als temples d'Angkor Wat de Cambodia. Cal dir que té la seva gràcia, tot i que no és gaire gran. El GPS del mòbil de Teixi ha mort i tenim un plànol fet a mà i sense escala... cosa que fa que no siguem capaços de trobar una de les fàbriques de noodles que volíem visitar. Visitem un buda gegant i intentem anar a la cascada, tot i que ens han dit que està seca, però igualment ens equivoquem de camí.. Acabem d'aprofitar les bicis per anar a veure la posta de sol al sunset hill. La posta de sol no és que sigui molt maca... doncs en aquesta època tot el cel està ple de fum dels incendis provocats que fan a la jungla.. tot i així les vistes a la ciutat i el riu són prou maques. Són dies de molta calor, i els talls de llum no ajuden.. ens passem el dia bebent aigua i estirats al llit durant les hores de màxima calor...

Explorant el "Little Bagan" (petit Bagan) de Hsipaw

Paradeta de tofu al mercat "nocturn" de Hsipaw

Riba del riu a Hsipaw
De fet, la passejada més agradable que fem és a les 3.30am... anem a veure el mercat nocturn de Hsipaw, no és gaire gran, però és increïble veure l'activitat que hi ha a aquestes hores. De fet, el mercat inicia a les 2am i finalitza cap a les 5am.. Després de fer una volta i soportar com ens borden als gossos pel carrer quan tornem...Sí, hi ha una cosa que odio de Myanmar, els maleïts gossos territorials!! Tot i que els propers dies em ficaré un parell de pedretes a la butxaca, per si de cas.. ja que és la tècnica dels locals, tirar un parell de pedres per espantar-los.

Dóna treballant el lacat

Posta de sol entre temples a Bagan
Mirant la posta de sol a Bagan

Arribem en bus nocturn a Bagan, això sí... a les 3am...i negociar un taxi a aquelles hores... acabem acceptant per quasi el mateix que un bitllet del bus... 12000MMK... però què hi farem...arribem a l'hotel i hem d'esperar una estona picant a la porta fins que ens obren. No tenen l'habitació preparada i totes les habitacions estan plenes. Així que toca esperar a recepció...cap a les 5am comença a haver-hi moviments de gent que surt aviat a visitar els temples per evitar la calor i altres que tenen un bus aviat al matí. Per sort, a les & i poc tenim l'habitació preparada! Dutxa, cafè ràpid i a explorar temples amb l'ebike, que ve a ser una bicicleta elèctrica, o el que vindria a ser una moto elèctrica.

Indiana Jones explorant les pintures dels temples
datades del segles X-XII
Puput (Upupa epops Eurasian hoopoe)

Altres vehicles a Bagan

Visitem uns quants temples abans de que ens facin pagar la corresponent entrada 25000 MMK! I no entra ni el museu ni el palau! Quina cara... Trobem algun temple més petitó que té un munt de pintures del segle X-XIII! De fet, tots els temples són d'aquesta època tot i que han patit dos terratrèmols forts, l'últim al 2016, i per tant hi ha moltes restauracions fetes. A més, ara ja no deixen pujar als temples per veure la posta o sortida del sol o simplement les vistes, per motius de seguretat. Llàstima...

Vistes des del monticle de 10 metres d'alçada :P
Un dels pintors em va regalar un dibuix ^^
Esquirol "in fragantti" a Bagan

Visitem uns quants temples fins que la calor apreta massa... però abans de refugiar-nos a l'hotel, passem per una fàbrica de "lacquare" lacat. Fan estris amb bambú o fusta o cabells de cavall i després ho laquen amb una resina negra i fent gravats en diferents colors. Realment és interessant l'explicació que et fan i veure els productes que després et volen vendre, però cal dir, que són molt macos i realment tenen molta feina.

Un dels mil temples a Bagan
El nostre vehicle a Bagan
Aconseguim veure la posta de sol, des d'un petit monticle, i amb això acaba el nostre primer dia a Bagan, demà toca llevar-se per la sortida del sol i per aprofitar així tot el matí.

A sobre de la "ebike"
Abans de la tempesta de sorra i aigua...
Explorant Bagan

La sortida de sol no la podem veure des de cap punt elevat... tot i que després passem per una petita colina (només s'aixeca uns 5-10m sobre la plana però ja és suficient per tenir una bona perspectiva d'uns quants temples a l'horitzó). En teoria hem quedat per veure la posta de sol amb la noia holandesa que vam conèixer a Hsipaw, però resulta que cap a les 6pm s'aixeca una petita tempesta de sorra, vaja comença a fer molt vent i tota la sorra del camí fa que sigui impossible avançar... i després arriba la pluja... així que ens anem directament a fer una dutxa a l'hotel i esperar l'hora pel nostre bus nocturn cap a Yangon, des d'on agafarem l'avió cap a Hanoi amb parada per uns quants dies a Bangkok ;)
I el sol s'amaga entre els núvols a Bagan!
Adéu Myanmar des de Yangon
Myanmar, un país encara per descobrir!