7/7/19

Saigon (o Ho Chi Minh) i el delta del Mekong

13-17 juny

I arribem al nostre últim destí a Vietnam, la capital del sud: Ho Chi Minh, o com fa pocs anys encara es deia: Saigon. Recordem que Vietnam va estar dividit "en dos països" fins al final de la guerra "del Vietnam" al 1975. És a dir, fa res... A Vietnam tota la gent de més de 50 anys recorda la guerra, i aquells amb més de 60 probablement hi hauran lluitat. Estem parlant d'una guerra civil entre nord (comunisme) i sud (capitalisme). Primera guerra on Estats Units va perdre (recolzava al sud) versus el nord, el qual no tenia ni molt menys l'armament dels americans ni els medis (tot i que els russos subministraven kalàixnikovs). Però és i era la seva terra. Lluitaven a mort i coneixien el terreny, mentre els americans no. A part de moltes altres coses on deixen als americans en molt mal lloc...

"Records" americans al museu de la guerra
L'ajuntament de Saigon amb Ho Chi Minh

Arribem a les 5am.. i per sort la nostra habitació està preparada! Estem a un guesthouse, que és bàsicament casa d'una dona gran super maca. Ens fiquem a descansar una mica abans de començar a explorar la ciutat.

Pregàries a un temple de caodaisme
a les afores de Ho Chi Minh

El primer que fem en tota ciutat gran (en ciutats més petites també, però és molt més ràpid) és explorar els entorns per veure on hi ha llocs per esmorzar, dinar, fer un cafè, supermercats, etc. Acabem anant cap al riu Saigon per després visitar el museu de la guerra. Molt interessant, i potser una mica esbiaixat cap a la banda comunista (govern actual que crec que barreja algunes coses capitalistes amb altres de tallar llibertats... ) però cal dir que està força bé com a museu. És molt trist veure el que els humans poden arribar a fer, destruir, i tot per a què? I això, tot i que ara no al Vietnam encara les guerres al món continuen...

Als voltants del temple trobem la mare natura
Camaleó color maó al delta del Mekong

Estem allotjats al centre de Saigon però trobem una paradeta local on només hi ha vietnamites i demanem un parell de plats que resulten ser senzills però molt bons! L'endemà encara descobrirem un lloc millor, amb el seu únic plat: bun thit nuong. Impressionant... i per 32000 VDN (poc més d'un euro!)!
Com a curiositat, trobem un lloc on fan "kem bo" típic de Dalat (crema d'avocat amb gelat de coco) i en demanem només un per compartir i la taula del costat ens convida a un altre ^^

Una de les entrades dels túnels de Cu Chi
L'indústria del coco al delta del Mekong (Ben Tre)

El centre de Ho Chi Minh (districte 1) es torna com una discoteca gegant, on tot són bars amb música a tot drap i cal dir que també és veu (o intueix) la prostitució, el ratio homes amb certa edat sols pul·lulant per allà i les noietes joves amb ells ha incrementat una mica bastant... a més que coincideix amb cap de setmana i dissabte està ple ja sigui de turistes com de vietnamites.

Afluent del Mekong amb els nostres guies
Palmeres aquàtiques

Un altre dia el dediquem a fer un tour al temple principal dels Cao Dao i a la visita dels túnels de Cu Chi. 250km de túnels excavats a mà pels vietnamites, usats per tornar bojos als americans. Al sud tot i que inicialment era capitalista i a favor dels americans, va acabant tenint molts seguidors dels comunistes, el Viet Cong, i entre el front del nord i l'ajuda al sud Saigon finalment va caure de les mans dels americans.  Els túnels són molt estrets, però tenen una xarxa increïble, amb mil sortides, moltes entrades de ventilació i la zona estava envoltada de trampes pels americans. Tot molt ben pensat! El nostre guia del tour és un ex-militar, que es fa anomenar Mr Binh (Mr. Bean, quan el seu nom "real" seria oficial Billy Franco Rivera, pare americà i mare filipina). Un personatge, òbviament molt esbiaixat, però cap a la banda americana... però igualment va ser molt interessant escoltar el seu punt de vista i sentir les seves anècdotes. Vam tenir molta sort en trobar com a guia aquest home "jubilat" de 70 anys que ha lluitat a la guerra del Vietnam!

Forn per coure maons al delta del Mekong

La ciutat de Ho Chi Minh té molt de trànsit i és sorollosa pel que el fet de "passejar" no és una cosa fàcil de fer... així que anem directament a visitar els temples més rellevants (l'església rosa a la que no ens deixen entrar perquè és diumenge, un temple taoista i un temple hindú) i entrem el museu de la ciutat de Ho Chi Minh, que en aquest cas, no val la pena...

La dona dels cocos
El candidat a l'home dels cocos

La nostra visita a Vietnam finalitza amb un tour pel delta del Mekong pels entorns de Ben Tre. Tour car pel que és... però és veritat que no hem trobat turistes pel camí, que el guia era informatiu i parlava perfectament anglès i que ens hem atipat i bé. Però esperava més estona de passeig pels canals del delta i veure una mica la vida del delta del Mekong de la qual només hem vist que hi ha fàbriques d'estris amb fusta de cocoter, altres que usen el coco per fer caramels, dolços o simplement el preparen per vendre'l i que encara queden "fàbriques" familiars de fer maons. És un tour més enfocat a americans o gent amb més diners que no pas nosaltres... de fet hem compartit tour amb una família americana d'origen taiwanès amb tres nenes. Però bé... s'havia de provar... segurament el millor és o no fer-lo (a no ser que mai hagis vist un paisatge semblant) o passar com a mínim una nit al delta i/o fer-ho pel teu compte.

Embarcant
Passeig pels petits canals del delta del Mekong

I demà canvi d'aires: Nova Zelanda, on arribarem després de 24h de sortir de Saigon... i on ens trobarem l'hivern... O_O