28/8/19

Chitré i rodalies i la continuació del surf a platja Venao

2-4 agost

Els propers dos dies llogarem un cotxe per explorar de forma més senzilla la zona de Chitré i anar fins a platja Venao. No estava en els nostres plans però ens han dit que és molt maca la platja i que podem fer surf. De fet, és un lloc ideal per aprendre surf ja que les onades són molt predictibles i menys fortes.

El nostre "cotxet" per dos dies

Primer passem una nit a Chitré on arribem des de Santa Catalina una mica per sort, ja que mentre caminàvem per anar a buscar la buseta (havíem de fer: Santa Catalina -> Soná -> Divisa -> Chitré) ens trobem una buseta on hi va el Miguel el "guia" del tour a Coiba. Es veu que és un transport privat i si els hi queda lloc doncs intenten recollir gent per Santa Catalina (així es treuen més calers...) i ens ofereixen portar-nos fins a Divisa per 15$/persona... és caret... però molt més còmode, així que acceptem i només fem en buseta 30min fins a Chitré on arribem al migdia.

Veient passar la vida des d'una cafeteria a Las Tablas
A Chitré trobem que fa una miqueta de calor... i per dinar el més refrescant que trobem a una fonda és amanida de patata amb remolatxa que semblava un gelat quan te la servien en boletes. Sí, aquí les amanides i les verdures i fruita en general no abunda als menús...

Un altre fet curiós del dia és que a l'hotel on havíem fet una reserva per dues nits (i volíem mirar si podíem estar-hi només una nit) resulta que no tenien apuntada la reserva... per tant ja els hi anava bé amb ells que només féssim una nit. Per una banda perfecte, per l'altre flipes... ja que era una reserva via Booking...

Garsa panamenya?

A la tarda anem a La Arena, el poble del costat on en teoria és conegut per les seves artesanies... però resulta que a les 5pm ja han tancat quasi tot... i cal dir que tampoc és que les artesanies que veiem fossin gaire interessants... el més maco són les casetes baixes i de colors i també algunes cases colonials que té el poblet.

Platja Agallito amb marea baixa

Un cop a Chitré, vist que no hi ha gaire a fer i que és realment un poble molt local, sense turisme i on la gent fa la seva vida, el Teixi va a una barberia a tallar-se (per fi...) els cabells. Sembla que hem triat el barber més ocupat del món (i que treballava amb poques presses). Tot i això hem rigut una estona mentre esperàvem el torn ja que quan parlaven entre ells era quasi impossible saber què deien!! Sort que "hablamos bastante bien español" tal i com ens ha dit el conductor del bus fins Divisa d'avui xDD sort... sí... sort que parlem una mica bé el castellà xDD

Porxos d'uns altres temps a Villa los Santos
Per sopar, trobem a la plaça un lloc panameny/colombià on fan unes arepas molt bones i tot a bon preu! Si hi tornem a passar per Chitré intentarem tornar a anar a saludar-los, doncs era una família molt agradable.

Des d'una casa particular a Villa los Santos
La nostra ruta continua l'endemà un cop tenim el cotxe (una altra història... no tenien el cotxe que havíem reservat, però cal dir que ho han fet bé i ens han donat un cotxe més gran pel mateix preu i en cap moment ens han insistit per agafar una assegurança superior a la bàsica)  anem primer a la platja de l'Agallito on amb marea baixa (que creiem que és ara) es veuen moltes aus que venen a pescar els crancs, cucs i mol·luscs que queden a la vista. I algunes aus sí que en veiem, però gaire maco no és el lloc. Anem fins Las Tablas on ens parem a fer un cafè amb empanades mentre observem la vida diària de la gent. Aquesta zona és coneguda per les seves festes típiques: la festa de les polleres, festes amb diables, etc. És a dir, un turisme molt local cosa que per sort fa que tots els preus també siguin molt raonables comparat amb altres destins més turístics. Parem també a Pedasí, un poble amb cases baixes de colors i moltes colonials, però està plovent bastant així que de seguida tornem a estar al cotxe. Finalment arribem a platja Venao després de 30min de sots ("baches") i esquivar forats, però res a veure amb la carretera per anar a Monteverde a Costa Rica...

Església colonial a Villa los Santos
A platja Venao és difícil trobar allotjament a preu raonable, però per sort agafem una oferta d'última hora a l'hotel Selina. Selina va ser creat per un parell d'hebreus a Pedasí, els quals van comprar milions d'hectàrees per Panamà, que ara s'ha estès a nivell mundial i intenten crear hostels "amb estil" i moderns, però resulta que on parem té una cuina molt petita per tota la gentada, 2WC per 9 habitacions i a sobre un ambient molt de fiesta... a més que net, net no està (llevat la tenda que tenim com habitació).

Platja Venao

La platja sí que és maca, tot i que el dia no acompanya, a veure si demà no plou i podem fer les dues lliçons de surf que hem reservat, una a les 9am i l'altra a les 3am... però resultarà que després de la primera lliçó no tinc ganes de fer l'altre. L'instructor (a part de que no sap castellà) no és com el de Santa Catalina que tenia molta cura per nosaltres i diria que no té ni la meitat d'experiència que el noiet panameny... i total per fer 6 onades en una hora... ara bé... no ens volen tornar els diners i simplement ens diuen d'agafar productes de la botiga pel valor de 60$. Acabem amb un banyador per el Teixi pel valor de... 60$!!! Espero que li duri tota la vida...

Un altre tipus de garsa a platja Venao (zarapito trinador?)
Pel camí de tornada cap a Pedasí recollim un noi que just ha fet autostop a la sortida de la platja Venao, resulta que s'ha adormit i no pot esperar el bus. El deixem a Pedasí on agafarà un altre bus. Nosaltres intentem anar a la platja La Arena, però donat que és diumenge veiem que és el lloc on van tots els locals... i per conseqüència no hi ha per aparcar, així que mitja volta i parem de nou a Pedasí, aquest cop sense pluja. Fem un cafè amb un "bizcocho" que no té gust a res i ja anem a la Villa de Santos on tenim l'allotjament airbnb amb una dona panamenya molt agradable la qual només ve aquí quan dóna classes a la universitat, tot i que ja està jubilada, intentarem trobar-la a Panamà ciutat on ella sí que hi viu :)

I demà de nou cap a la muntanya!