26/8/19

Santa Catalina i el nostre inici al surf

30 juliol - 1 agost

Santa Catalina és un minúscul poble de costa panamenya del Pacífic que, sense anar més lluny, té la tercera reserva marina més gran del món després de la gran barrera de corall a Austràlia i les Galápagos a Equador. La reserva marina està formada per molts illots i el més gran i conegut és l'illa de Coiba. Ara bé, el turisme a la zona no va iniciar-se per la seva riquesa natural sinò que va ser pel surf!

Snorkeling al parc marí de Coiba :D

Als 80-90 aproximadament es van adonar que la zona té unes onades i una platja molt adient per aquest esport. La nostra idea és fer una mica de les dues coses: snorkeling per les aigües de Coiba, l'illa principal de la reserva marina i provar una lliçó de surf.
Per arribar a Santa Catalina en transport públic calen 4 busos diferents i unes 9 hores en total... així que decidim prendre el shuttle privat (bé compartit) que va directe des de Boquete (òbviament a un altre preu, però val la pena). Així que al migdia ja som al nostre destí!

Pinyes baby creixent al jardí
Inspeccionant el "poble" veiem que bàsicament consisteix en un carrer i mig de poble ple de hostels i venedors de tours per Coiba i per fer submarinisme. Cap a l'altra banda es troba la platja del surf i nosaltres estem en un altre carrer a uns 20 min a peu de la platja i 10 min del "centre".

Ocellet (no identificat) a Santa Catalina
Això sí, el canvi de temperatura entre Boquete i aquí es nota... de cop em passat de tardor a ple estiu! Ara bé... ells diuen que estan a l'hivern xDD, jo no hi penso anar quan sigui "estiu"!

El tour per fer snorkeling per Coiba el vam reservar via l'airbnb on som (que resulta ser una parella d'italians que abans tenien una pizzeria i ara tenen una gelateria, què original!! xD).

Peixet al costat de corall viu (i mort)
El tour resulta ser: 3 punts on fer snorkeling (al voltant d'illots o illetes), tot i que ens havien dit que eren 4..., totes les parades hem de bucejar seguint "el guia" les 12 persones que anem al tour. El guia panameny vol fer veure que parla anglès però acaba preguntant-nos a nosaltres com es diuen les coses... ja que les seves intervencions són només per dir: "Hem arribat a l'illa del Coco. Fem snorkeling aquí" (en anglès clar...). Cap explicació de res, de fet, gràcies a una holandesa amb bona vista podem  veure balenes ja sigui a l'anada com a la tornada des de Coiba a Santa Catalina (que és una hora i mitja en llanxa) però no ens parem gaire temps a veure-les... i quan pregunto quin tipus de balena és, la resposta és: una balena. Aha... ja... sí... fins aquí ho sabíem tots... La resposta correcta és: balenes jorobades (geperudes). Es venen a aparellar a les aigües del Pacífic properes al Carib durant els mesos de juliol i setembre.

El nostre jardinet, Santa Catalina
i el seu ambient calmat
Abans de l'últim punt per fer snorkeling parem a l'illa de Coiba a dinar: un sandvitx. I després del tercer bany ens porten a una platja 20 minutets... ja podíem estar fent més snorkeling...

Fons marí al parc de Coiba
Cal dir que la zona és molt verge (encara... veurem quant dura) i que veiem tortugues, molts peixets i un petit tauró al fons i bé, una mica de corall i, a més a més, ens fa bon dia.  Així que no ens podem queixar, però vaja podríem nosaltres fer molt millor la feina de guia! La veritat, tal i com comentem amb els bascos (parella que té l'habitació del costat a l'airbnb) és que a Panamà (i diria que també a Costa Rica) et venen els tours a preus europeus però la qualitat no és ni la meitat, són tours de broma... i clar... fa ràbia... però és el que hi ha...

Nedant de nou amb tortugues!
Això sí, al tour anava un noi que treballa aquí per uns mesos, l'Enrico, hehehe com no, italià! I el qual ha viscut 10 anys a Torí! Descobrirem que Santa Catalina està plena d'italians!! Bé... no és una gran novetat... tot el món n'està ple :)

El nostre company d'habitació (sí, un ratpenat)

El següent dia l'aprofitem per passejar per la platja de surf, platja Estero, i al migdia fem la nostra primera lliçó de surf!!

Comentar que per arribar a la platja principal per fer surf i bé, on també es pot fer una remullada, s'ha de travessar un riu (amb sorra de platja sota), el qual amb la marea baixa només cobreix dos pams, però que en dos dies veuríem que amb la marea alta a mi m'arriba més enllà de la cintura!! Després el noi italià, l'Enrico, ens explica que al novembre (època forta de pluja) han hagut de passar nedant!

Platja Estero a Santa Catalina
I tornant al surf: és super divertit!!!! La lliçó és d'una hora, però tot i que pots semblar poc, és més que suficient. Aprens a pujar-te dempeus sobre la taula mentre el guia t'empeny quan veu una onada bona. I ho aconseguim!! Això sí... acabes amb els ulls vermells i ben cansat de cada cop que has de tornar cap endins lluitant amb les onades i la taula...

Abans d'iniciar-se en el surf a Santa Catalina
Vist que després d'una hora de lliçó necessitem un descans decidim que no llogarem la taula pel que queda de tarda... a més que crec que seríem incapaços de discernir entre quan hi ha una bona onada per nosaltres o no..

Platges de sorra negra (no és que tingui els peus bruts)
Tornem al hostel on provem una altre gelat de l'Alessandro i després passarem a saludar a la feina a l'Enrico per acomiadar-nos. Amb això ens acomiadem també de Santa Catalina on a part del que hem fet no hi ha gaire més a fer.