2/9/19

Panamà city: l'economia del país per un canal

8-11 agost

I tornem a passar d'un clima raonable a les muntanyes a la calor de Panamà ciutat!

Ens quedarem a un airbnb on l'habitació té AC i està molt ben situat a un barri tranquil i al costat del metro. Això sí... la propietària és una personatge... veneçolana... però pija... amb dos gossets prou monos. Però a la casa va i ve molta gent, sí, som a sudamèrica.

El canal de Panamà

A partir d'aquest moment i des de que arribem a Colòmbia veure'm molt veneçolans i com realment és un problema per a Colòmbia.

Una de les escluses del canal de Panamà
El primer que fem el primer matí a Panamà és anar al seu punt neuràlgic en l'economia del país: el canal de Panamà. Una de les més grans obres d'enginyeria i que més ha canviat el món econòmicament i perquè no, a nivell d'ecosistema (tot i que no sé dir exactament què ha fet).
Havíem llegit que per veure els vaixells ho has de fer abans de les 9am o bé ja a la tarda, així que ens llevem aviat per poder arribar una mica abans per veure passar com a mínim un dels enormes vaixells que travessen el canal. És prou espectacular veure com s'omplen i anivellen les diferents escluses per després obrir-se i deixar passar el vaixell en qüestió sempre guiat per uns trenets arrossegadors que mantenen el vaixell centrat al canal. A les escluses de Miraflores els vaixells han de passar dos trams fins arribar a un llac artificial, on després, uns quants quilòmetres més enllà hauran de passar les escluses del nord per acabar a l'Atlantic (el Carib). És increïble el sistema de canvis d'alçada d'aigua per fer passar els vaixells, a més a més, farà res han inaugurat una nova esclusa per vaixells més grans ja que després de 100 anys els vaixells han augmentat de mida... però les comportes actuals dels dos carrils originals continuen sent les originals de 1914!

Plaça principal del casc antic de Panamà ciutat
Panamà moderna des del casc antic

Un cop visitem també el museu que podria ser una mica més interessant anem cap al casc antic de la ciutat de Panamà, tot i que realment no és la zona on es va originar la ciutat. Panama vieja sí que és la ciutat original però que degut a que va ser saquejada per pirates als voltants de 1600 van decidir traslladar-la a un lloc més protegit. Alguna de les esglésies o edificis van ser traslladats pedra per pedra... El casc antic realment està molt cuidat (és patrimoni UNESCO) i es veu que encara estan d'obres arreglant tots els edificis colonials. A més és una zona super segura i plena de polis. Des del centre hi ha punts on es pot veure l'increïble skyline de Panamà, no sembla Panamà, sembla més aviat Singapur!

Kuna o guna, habitants de Kuna Yala
Des de les runes de l'església/convent de Santo Domingo,
ciutat de Panamà

Un altre lloc a visitar (tot i que hi ha llocs més interessants) és el parc metropolitano, on les indicacions dels nivells dels senders estan fetes per nord-americans... un sender de menys d'un quilòmetre "moderado (1hora)" quan es pot dir que la meva àvia amb paciència el podria fer i potser en menys d'una hora!

Lianes al parc metropolità de Panamà
Les formigues talla fulles en plena feina

Tornem a passar per Albrock, l'estació de busos principal de la ciutat, a més d'un centre comercial prou gran. Allà descobrim que hi ha com un food court tipus els del sud-est asiàtic però bàsicament tot fast food a l'americana... tot i així hem dinat.

Gecko de cap groc

Passem la tarda (fins les 17h que tanquen...) a un lloc realment molt interessant tot i la seva reduïda mida: Punta Culebra, un parc on sí que hem vist perezosos!!!!!!!!!!!! Dos! a més tenen un centre d'amfibis amb ranetes mones, una tortuga rescatada, estrelles de mar, i tot amb gent que t'ho explicava molt bé. Els perezosos eren en llibertat, però bé... els del parc ja saben on estan sempre.... Ah i també hi havia iguanes gegants, ocellets i unes peixeres per veure les diferències entre els tipus de peixos del mar del carib i el pacífic.

Perezoso a la vista!!!! M'encanta!!!
Tangara vermella i tangara blavosa

Un cop es va formar la barrera de centro-amèrica van "néixer" els dos oceans i les espècies van evolucionar adaptant-se a les noves condicions. Per exemple, el mar Carib és molt més salat i amb menys nutrients que el pacífic. També hem aprés que les estrelles de mar no s'han de treure de l'aigua perquè es poden ofegar i que a Bocas del Toro continuen treient-les i cada cop hi ha menys... també hem après que els pepinos de mar són els netejadors de la sorra del mar!

Skyline de la ciutat des de l'avinguda Amador
Panamà al fons

A més de que el parc està molt bé, l'entorn, a l'avinguda Amador és molt tranquil i molt maco des d'on es pot observar clarament tot el skyline panameny.

Iguana gegant fent el pi per menjar
al parque Culebra

La nostra exploració de la capital panamenya i el país finalitza en aprofitar un matí aviat per pujar al cerro Ancón. Tot i que és aviat l'humitat i la calor es noten i la pujada no ajuda... això sí, les vistes valen molt la pena! A més, un cop a dalt, un noi ens indica on hi ha un perezoso! Que òbviament nosaltres hem intentat buscar pel camí però sense cap resultat... trobar perezosos és una missió impossible... Des del cerro es pot veure també el canal de Panamà i els vaixells que hi passen.

Vistes a la ciutat de Panamà
des del cerro Ancón

I a partir d'aquí fins l'endemà quasi no ens movem de l'habitació que té aire condicionat...

Vistes a una de les cintes costeres des del cerro Ancón

Panamà, menys turístic que Costa Rica, però encara molt enfocat als americans... esperem trobar la sud-amèrica de debò a Colòmbia.