23/9/19

San Agustín: la joia arqueològica de Colòmbia

31 agost - 3 setembre

La nostra següent parada és San Agustín, lloc d'origen de la cultura precolombiana augustiana, de gran rellevància arqueològica per a Colòmbia degut a les seves escultures gegants en pedra i les construccions de tombes monumentals. Cultura que es va iniciar entre el 4000aC i 3000aC i els estudis confirmen com es va anar desenvolupant aquesta població al llarg dels anys. El que no se sap és que se'n va fer d'ella. Es tenen algunes teories, algunes apunten a que van desaparèixer a causa d'altres tribus precolombines com els Llàstima que quasi tot va ser saquejat als anys 80-90... i per tant es van perdre moltes coses. A més, encara no se sap què va passar amb la cultura augustiana, si va realment desaparèixer perquè va ser envaïda per altres ja que quan van arribar els espanyols es van trobar unes altres cultures a la zona, o van evolucionar en les cultures que van ser trobades a l'arribada dels colons espanyols.

Dolmen d'escultures sobre roca protegint una tomba

Per arribar-hi cal prendre un bus d'unes 6 hores que passa pel parc natural de Puracé, on la carretera (al igual que algun altre tram però més curt) està sense asfaltar, és pedregosa i amb forats (a més d'estreta). Per aquesta carretera, tot i la seva precarietat passen camions, busos, furgonetes, motos, cotxes particulars...

Escultures augustianes, una amb un bebé, fan una mica de por

A part de les hores de bus ens ha tocat esperar a l'estació de Popayán una bona hora i mitja perquè el bus de les 9am estava ple, i hem agafat el de les 10am (tot i que ens van dir que el bus era a les 9.30h i nosaltres estàvem a l'estació des de les 8.30am). Per arribar-hi passem per un tram on estem a 3000msnm on fa fresqueta i es nota ja sigui al bus com per la parada que fem abans d'agafar el tram del parc Puracé.

Por o riure?
Un cop a San Agustín ens toca caminar 20min fins al hostel que es troba una mica a les afores del poble però en una zona plena de hostels. Això sí... costa amunt!
Aquest serà l'únic punt on no prenem aigua de l'aixeta, que tot i que ens han dit que és potable, mostra un color groguenc i una mica de poso. Després ens explicaran a una excursió que és degut a les fulles dels arbres a la part inicial del riu d'on arriba l'aigua corrent. Igualment, no ens arriscarem.

Salto Mortiño
A San Agustín es podem fer moltes activitats i als seus voltants es troben unes quantes cascades visitables, però el problema és el transport.... Igualment és una ciutat imprescindible si vols conèixer una mica de cultura pre-colombina. Aquí es pot dir que es troben una de les restes arqueològiques més importants del país.

Vistes des de la Chaquira
A l'arribada al poble ens adonem que just aquest cap de setmana són les festes patronals, les festes de San Agustín. Així que a la plaça del poble, durant el cap de setmana, faran música de 2pm a 8pm. Això sí, de nou, tot i ser festes del poble no veiem ningú ballant. És una de les coses que més m'ha xocat de Colòmbia, paradís de la salsa i música llatina. Tot i passar tot el dia escoltant música latina la gent no balla salsa ni res pels carrers, ni tan sols a les festes del poble!!!

L'estret del riu Magdalena
Per començar l'endemà visitem el centre arqueològic de San Agustín on es conserven in situ unes quantes tombes i roques esculpides. A més a més, té un museu i l'entorn on es troben les tombes és preciós i ho tenen molt arreglat tot. Les escultures lapidàries encara es conserven en un molt bon estat per l'antiguitat que tenen i realment són bastant espectaculars. Llàstima que quasi tot va ser saquejat als anys 80-90... i per tant es van perdre moltes coses com quasi tots els objectes d'or, joieria, ceràmica que acostumaven a trobar-se a les tombes. De fet, un parell de dies més tard, el noi que ens acompanya a la ruta a cavall ens explica que hi ha moltes finques que han trobat altres escultures o objectes però que no ho diuen i bé o venen al mercat negre on els hi aporta molts diners o bé s'ho tenen com a decoració a casa. Això és degut a la poca sensibilització del patrimoni arqueològic que tenen i la corrupció del govern. Ja que el que passa molts cops és que si dius el que has trobat el govern s'ho queda o pot expropiar-te terres a canvi de no tant el que et donarien al mercat negre o venent la finca. Però a més, és possible que el propi govern, algun particular, es quedi algun dels objectes trobats... així que suposo que pensen: per que s'ho quedi un altre m'ho quedo jo! És realment una pena perquè es podria entendre molt més la cultura inicial de la zona i augmentar encara més el seu valor arqueològic...

Escultura amb colors (i moho negre...)
a una tomba a la Pelota/Purutal
En Teixi explorant una tomba a Obando

Un cop dinats, donat que és aviat, anem a visitar el Tablón i la Chaquira. A pocs minuts a peu del hostel, on el Tablón és una finca privada on al jardí tenen unes quantes escultures lapidàries similars a les del centre arqueològic i des de la Chaquira ha unes vistes espectaculars el canó del Magdalena, el riu més important de Colòmbia que neix a poques hores en cotxe de San Agustí, a més de que al mirador es troben algunes roques esculpides. Llàstima del camí de retorn on vam patir un atrac...per sort només diners, però crec que el més lamentable va ser la policia... no sé qui dels dos és més lladre... bé sense comentaris que ja em vaig emprenyar prou entre una cosa i l'altra...

La meva euga Mantequilla
El procés de la panela

Un altre dia fem el famós cinturó turístic on contractem el tour des del hostel on ens fan un millor preu per la mateixa qualitat. Som set persones mes el conductor que ens fa una mica de guia, però som les úniques que parlem castellà. Passem primer de tot per l'estret del Magdalena. On el riu més important de Colòmbia passa a 2 metres d'ample, de forma que l'aigua baixa amb molt mala llet, com era d'esperar. A més que es poden veure fòssils a les roques dels voltants ja que abans (fa milers i milers d'anys) mitja Colòmbia estava sota el oceà.  Continuem pel museu d'Obando: allà trobem tombes excavades a terra a una certa profunditat i un petit museu. Seguint per la zona arribem a l'Alto de las Piedras, que és una altra zona arqueològica on s'han trobat restes de tombes decorades amb escultures tipus les de San Agustín i on encara hi ha alguna tomba que conserva part dels seus colors: vermell, negre i groc.

Escultura a una roca a la Chaquira
Abans d'anar a dinar passem pel salt d'aigua més alt de Colòmbia: el salt de Bordones, 450m i aprenem que bordones en colombià vol dir un pal amb esglaons que correspon a la forma que té el salt. Un cop dinats finalitzem la ruta passant pel salto de Mortiño on les vistes al salt estan dins d'una finca privada on has de pagar entrada i a més on han construït un columpi sobre el precipici. El noi ens va estar explicant que volen construir més coses... llàstima que tot i semblar molt guay es carregaran part de l'encant natural del lloc... a Europa qualsevol d'aquestes construccions estaria en contra d'unes quantes lleis de construcció i protecció dels espais naturals...

El caganer de San Agustín

També passem per una petita fàbrica artesanal (perquè tot ho fan a mà) de panela, on ens expliquen exactament tot el procés. Petites coses molt interessants per saber d'on i com arriben els productes a les nostres mans.

De passeig a cavall per San Agustín

La nostra visita a San Agustí finalitza amb un recorregut a cavall, aquest cop amb cavalls molt més vellets, femelles i molt més lents, per visitar el Purutal i La Pelota. Al recinte arqueològic (una altra finca privada) el noi ens explica que van voler pintar les escultures i la van liar... donat que amb les pintures actuals i suposo que de baixa qualitat que van usar, ara li han sortir un fongs a la roca, i la veritat és que això ha fet que destrossessin bastant el monument arqueològic... llàstima perquè són dels millors conservats a nivell de colors que tenen.